TÁMOP 3.17–11/2 2011–0422 pályázat

A Berc­sényi Mik­lós Általános Isko­la az Új Széchenyi Terv keretében Euró­pai Uniótól hat­mil­lió forint támo­gatást kapott. A pályázat elsődleges cél­ja volt, hogy a ref­er­en­cia értékű működési és pedagó­giai gyako­r­lat­tal ren­delkező közok­tatási intézmények – intézményi fejlesztési ter­vük alapján – felkészül­jenek nevelési-oktatási gyako­r­latuk továb­badására, elter­jesztésére, megis­mertetésére, illetve ezzel segít­sék más közok­tatási intézmények értékelvű sza­k­mai fejlesztő tevékenységét.

A pro­jekt meg­valósítása révén az intézmény felkészül arra, hogy a hor­i­zon­tális tan­ulási alka­lmakat hálóza­ti koordiná­ció segít­ségév­el biz­tosí­tani tud­ja. Lehetőséget nyújt az érdek­lődő intézmények pedagó­gu­sai számára hos­pitálás­ra, intézménylá­to­gatás­ra. Az orszá­gos ref­er­en­cia-intézményi hálózat tag­jaként olyan minősített bázis­in­tézmén­nyé válik, ame­ly a haz­ai pedagó­giai hagy­ományt a korkívá­nal­makkal és a nemzetközi innová­ció értékeiv­el ötvözni tud­ja. Megteremtődik a lehetőség a sik­eres ref­er­en­cia- intézményi működéshez szük­séges szervezeti, oktatássz­ervezési, szol­gál­tatás-szervezési feltétel­rend­sz­er kialakítására. Ezál­tal az érdek­lődő közok­tatási intézmények számára az eddi­gi egye­di, pél­daértékű gyako­r­latát a sajá­tos nevelési igényű tan­ulók inte­grá­ciójá­nak meg­valósításáról be tud­ja mutat­ni. A pro­jekt során kiképzett men­torok a befo­gadó, gyer­mekközpon­tú pedagó­giai folyam­a­tot a min­den­napi gyako­r­lat­ban tár­ják a kol­légák elé. A jó gyako­r­lataikról tájékoz­tatást adnak. Az intézmény erősségei alapján több ref­er­en­ci­aterületen is adap­tál­ható mintákat kínál az inklúz­ió­val, a kom­mu­niká­ció­val, a gyer­mekközpon­tú tan­ulássz­ervezés­sel kapc­so­lat­ban. A pályázat segít­ségév­el egy új típusú fel­sőok­tatási gyako­r­lóhe­ly kialakítására is sor kerül. A pedagó­gus hall­gatók speciális nevelési-oktatási helyzetekkel találkoz­nak, és ezek megoldásához a gyako­r­lat­ban kap­nak mintát. Érzékenyítő pro­gramok segít­ségév­el motivá­ciós bázisuk bővül, és tapasz­ta­la­tokat szereznek a befo­gadó pedagó­gia meg­valósításáról.

A ref­er­en­cia-intézmények felkészítésév­el kialakuló orszá­gos hálózat reményeink szerint ösztönzi a pedagó­gu­sok vál­tozatos intézményközi együttműködését, és a szerzett tapasz­ta­la­tok a part­ner­in­tézmények­ben haszno­sul­nak.