Határtalanul kirándulás Erdélybe 2024. május 27 — június 1‑ig.
Háromszéki és Szászföldi tanulmányút hetedikeseknek. Az elnyert támogatás 4 992 530 FT. A részvétel minden diák számára ingyenes volt.
31 diák és 4 felnőtt kísérő utazott.
Előkészítő foglalkozás időpontja: 2024.05.07.
A Határtalanul program elemei, szakaszai:
1. A tanulmányi kirándulás részletes programja, tudnivalók (indulás, öltözet, pénz, stb.)
2. Buszos kirándulás etikai kódexe, viselkedési szabályok
3. A határain túl élő magyarság létszáma, elhelyezkedésük történelmi okai;
4. A célország, illetve települések magyarságának története, jelene; a célországban élő összlakosság etnikai összetétele;
5. Erdély földrajza, tájegységei (ppt), kiselőadás
6.Rövid ismertetők készítése a géptermekben 1–1 úti célhoz (páros munka)
7. A Barangoló digitális tartalomtár applikációinak használata
8.Fotópályázat meghirdetése
9. Szülők részletes tájékoztatása az informatika termekben zajló tevékenységekkel párhuzamosan. Osztályfőnöki órákon térkép és ppt készítése a kirándulás várható programjáról. . Beszélgetés a viselkedési normákról, a határon túl élő magyarság létszámáról, történetéről, jelenéről, a meglátogatandó települések elhelyezkedéséről, történelmi szerepükről.
Az utazásunk során az egyes helyszíneken felidéztük az erdélyi fejedelemség másfél százados történelmének fontosabb pillanatait. A fejedelemség államalkotó nemzeteinek szemszögéből vizsgáltuk a történelmi eseményeket. Tisztáztuk, hogy miért tekintették különálló nemzetnek a székelyt és a magyart, körüljárva a nemzet fogalmának átalakulását. Székelyföldön és Szászvidéken az utazás során érintett helyszíneken, településeken megfigyeltük a korszakban történt átalakulások ma is felismerhető nyomait. A három nemzet együttélésének és ellentéteinek okait elemeztük.
A kirándulás részletes bemutatása:
1.nap – Szombathely (indulás reggel 5 kor) — határátkelő: Ártánd — Nagyvárad ( városnézés 4–5 fős csoportokban, feladatlap segítségével.
irodalmi-történelmi programelem: a székesegyház előtt álló Szent László szobornál a várost alapító Szent-László életét tárgyaltuk meg, felolvastunk
Arany Szent László legenda feldolgozásából. (VI.oszt.). A diákok megkeresték az egykori Emke kávéház épületét.( Ady és Juhász Gyula VIII.oszt)) — Magyarvista, szállás 2–3 ágyas, fürdőszobás szobákban.
2.nap – Magyarvista — Kolozsváron látogatás a János Zsigmond Unitárius Kollégiumban, ismerkedés az intézménnyel, majd közös kiscsoportos városnézés kolozsvári diákok vezetésével, végül interjúk készítése a csoportvezetőkkel. — Torockón a Székelykőt és a települést tekintettük meg — Túráztunk a Torockószentgyörgyi várhoz, ahol a külső erők felszínformáló hatását figyeltük meg — látogatás tettünk a Tordai sóbányában, történelmi, földrajzi, fizikai programelem: ok okozati összefüggéseket kerestünk a tordai sóbányában a só lerakódásával, oldódásával, kicsapódásával kapcsolatban, — Gernyeszeg — szállás két-háromágyas, fürdőszobás szobákban.
3.nap – Gernyeszeg – Szovátai városnézés, majd séta a Medve –tó körül, közben a heliotermia jelenségét értelmeztük, feltártuk a só történelmi szerepét. (VI.-VII.- VIII. oszt.) — Segesváron megismerkedtünk az erdélyi szászok történetével. A diákok feladatlap segítségével keresték a vár főbb nevezetességeit, az egyes céhek tevékenységéhez kötődő helyszíneket. — Kőhalom vára — Bálványosfürdő — (szállás, két-háromágyas, fürdőszobás szobákban)
4.nap – Bálványosfürdő — Szent Anna-tó és a búcsújáró kápolna (1 órás séta) — Mohos-láp (1 órás vezetett séta) — Torjai Büdös-barlang (1 órás túra) – Prázsmári szász erődtemplomra nem maradt idő.- Bálványosfürdő (szállás ugyanott).
5.nap – Bálványosfürdő — Brassóban városnézés feladatlap segítségével kiscsoportokban, majd lanovkázás a Czenkre — Nagyszeben felfedezése tanulói kiselőadások segítségével történt. Beszéltünk az 1848-as forradalom segesvári és nagyszebeni csatáiról. (VI-VII évfolyam) — Algyógy (szállás ifjúságiszálláson)
6.nap – Vajdahunyad vára (felfedező várlátogatás, a diákok információkat kerestek, feladatokat oldattak meg a feladatlap
alapján – Temesvár (városnézés) — Szombathely (érkezés 24 órakor)
Iskolánk “Erdély témanapot” szervezett a nemzeti összetartozás témájában. Ezen a napon az erdélyi Határtalanul! tanulmányi kirándulásról is tartottunk értékelő órát a kiránduláson részt vett tanulók és kísérők részvételével.
Az iskola aulájában tartott megnyitóval kezdődött a nap.
Ezután egy pedagógus moderálásával, humorral fűszerezve történt az élmények felelevenítése és a tanulmányi kirándulás értékelése az iskola könyvtárában
Az értékelő óra menete:
A foglalkozás alatt sor került a történelmi, földrajzi, néprajzi, irodalmi, kémiai, biológia vonatkozások felelevenítésére.
Bővített útifilm megtekintése.
A kirándulás során a diákok által készített utinapló felolvasása a készítők által.
Közös éneklés: Erdélyi áldás
Fotópályázat eredményhirdetése.
Kiállítás megtekintése
Interaktív digitális feladat a gépteremben a Csíksomlyói búcsúval kapcsolatban
Erdély TOTÓ kitöltése
Feladatlap kitöltése: Erdélyi magyar szótár — párosító feladat
Totó és feladatlap értékelése, díjazása
Pedagógiai módszerek: kooperatív technikák, szemléltetés, tantárgyközi koncentráció, kiállítás tanulói munkákból, fotókból, erdélyi népművészeti tárgyakból
Ezen a témanapon a többi felső tagozatos diáknak élménybeszámolót tartottunk prezentációk, útinapló, kiselőadások és kisfilm formájában. A fotópályázat díjazott képeiből, valamint iskolánk tanulói által készített témába vágó alkotásokból (erdélyi motívumokkal festett papírtányérok, székely népmese illusztrációk stb.) és vásárolt kézműves alkotásokból (korondi vázák, kézzel horgolt terítő, szőttes, stb.) kiállítást nyitottunk meg a nap folyamán. Vetélkedőt szerveztünk az osztályokban, melyen totót, keresztrejtvényt, puzzle‑t, játékos feladatokat oldottak meg a résztvevő osztályok Erdéllyel kapcsolatban. Alsó tagozaton székely gyermekjátékokkal ismerkedtek a tanulók. Székely népmeséket olvastak, hozzájuk illusztrációt készítettek, könyvtáros kolléganőnk papírszínház segítségével mesélt erdélyi mesét a gyerekeknek.
Forgószínpad szerűen a géptermekben a Barangoló digitális tartalomtár feladatain próbálhatták ki a gyerekek a megszerzett tudásukat. A Csíksomlyói búcsúval kapcsolatos internetes keresési feladat is sorra került. Jó hangulatban teltek az órák, mindenki sok ismerettel, élménnyel lett gazdagabb.