Határtalanul kirándulás Erdélybe

Határtalanul kirándulás Erdélybe 2024. május 27 — június 1‑ig.

Három­szé­ki és Szászföl­di tanul­mányút hete­dike­seknek. Az elny­ert támo­gatás 4 992 530 FT. A részvé­tel min­den diák számára ingyenes volt.

31 diák és 4 fel­nőtt kísérő uta­zott.

Előkészítő foglalkozás időpontja: 2024.05.07.

A Határtalanul program elemei, szakaszai:

1. A tanul­mányi kirán­dulás rés­zletes pro­gram­ja, tudni­valók (indulás, öltözet, pénz, stb.)

2. Bus­zos kirán­dulás etikai kódexe, viselkedési szabá­lyok

3. A határain túl élő mag­yarság lét­szá­ma, elhe­lyezkedésük történel­mi okai;

4. A célország, illetve települések mag­yarságá­nak története, jelene; a célország­ban élő öss­zlakosság etnikai összetétele;

5. Erdé­ly föl­dra­jza, táj­e­gységei (ppt), kiselőadás

6.Rövid ismertetők készítése a gépter­mek­ben 1–1 úti cél­hoz (páros mun­ka)

7. A Barangoló dig­itális tar­talomtár app­liká­ciói­nak használa­ta

8.Fotópá­lyázat meghird­e­tése

9. Szülők rés­zletes tájékoz­tatása az infor­mati­ka ter­mek­ben zajló tevékenységekkel párhuzamosan. Osztá­lyfőnö­ki órákon térkép és ppt készítése a kirán­dulás várható pro­gramjáról. . Beszél­getés a viselkedési nor­mákról, a határon túl élő mag­yarság lét­számáról, történetéről, jelenéről, a meglá­to­gatandó települések elhe­lyezkedéséről, történel­mi szerepükről.

 

Az utazá­sunk során az egyes helyszíneken felidéztük az erdé­lyi fejedelem­ség más­fél száza­dos történelmének fontosabb pil­lanatait. A fejedelem­ség álla­malkotó nemzeteinek szem­szögéből vizs­gál­tuk a történel­mi eseményeket. Tisztáz­tuk, hogy miért tek­in­tet­ték különál­ló nemzetnek a széke­lyt és a mag­yart, körüljár­va a nemzet fogalmá­nak áta­lakulását. Széke­lyföldön és Szászvidéken az utazás során érin­tett helyszíneken, településeken meg­fi­gyeltük a korsza­k­ban történt áta­lakulá­sok ma is felis­mer­hető nyomait. A három nemzet együt­télésének és ellen­téteinek okait ele­meztük.

 

A kirándulás részletes bemutatása:

1.nap – Szom­bat­he­ly (indulás reggel 5 kor) — határátkelő: Ártánd — Nagyvárad ( város­nézés 4–5 fős cso­por­tok­ban, fela­dat­lap segít­ségév­el.

iro­dal­mi-történel­mi pro­gramelem: a széke­s­egy­ház előtt álló Szent Lás­zló szobornál a várost alapító Szent-Lás­zló életét tár­gyal­tuk meg, felolvas­tunk

Arany Szent Lás­zló leg­en­da fel­dol­go­zásából. (VI.oszt.). A diákok megk­er­esték az egyko­ri Emke kávéház épületét.( Ady és Juhász Gyu­la VIII.oszt)) — Mag­yarvista, szál­lás 2–3 ágyas, fürdős­zobás szobák­ban.

 

2.nap – Mag­yarvista — Kolozsváron láto­gatás a János Zsig­mond Unitárius Kol­légium­ban, ismerkedés az intézmén­nyel, majd közös kisc­so­por­tos város­nézés kolozsvári diákok vezetésév­el, végül inter­júk készítése a cso­portvezetőkkel. — Torock­ón a Széke­lykőt és a települést tek­in­tet­tük meg  — Túráz­tunk a Torock­ószent­györ­gyi várhoz, ahol a kül­ső erők fel­szín­for­máló hatását figyeltük meg — láto­gatás tet­tünk a Tor­dai sóbányában, történel­mi, föl­dra­jzi, fizikai pro­gramelem: ok okoza­ti össze­füg­géseket ker­estünk a tor­dai sóbányában a só ler­akódásá­val, oldódásá­val, kic­sapódásá­val kapc­so­lat­ban, — Gernyeszeg — szál­lás két-háromá­gyas, fürdős­zobás szobák­ban.

3.nap – Gernyeszeg – Szová­tai város­nézés, majd séta a Medve –tó körül, közben a helioter­mia jelen­ségét értelmeztük, feltár­tuk a só történel­mi szerepét. (VI.-VII.- VIII. oszt.) — Segesváron megis­merkedtünk az erdé­lyi szás­zok történetév­el. A diákok fela­dat­lap segít­ségév­el ker­esték a vár főbb nevezetességeit, az egyes céhek tevékenységéhez kötődő helyszíneket. — Kőhalom vára — Bálványos­fürdő — (szál­lás, két-háromá­gyas, fürdős­zobás szobák­ban)

 

4.nap – Bálványos­fürdő — Szent Anna-tó és a búc­sújáró kápol­na (1 órás séta) — Mohos-láp (1 órás vezetett séta) — Tor­jai Büdös-bar­lang (1 órás túra) – Prázs­mári szász erődtem­plom­ra nem maradt idő.- Bálványos­fürdő (szál­lás ugyan­ott).

 

5.nap – Bálványos­fürdő — Brassóban város­nézés fela­dat­lap segít­ségév­el kisc­so­por­tok­ban, majd lanovkázás a Czenkre — Nagyszeben felfedezése tan­ulói kiselőadá­sok segít­ségév­el történt. Beszéltünk az 1848-as for­radalom segesvári és nagyszebeni csatáiról. (VI-VII évfolyam) — Algyó­gy (szál­lás ifjúságiszál­lá­son)

 

6.nap – Vaj­dahun­yad vára (felfedező vár­lá­to­gatás, a diákok infor­má­ciókat ker­estek, felada­tokat oldat­tak meg a fela­dat­lap

alapján – Temesvár (város­nézés) — Szom­bat­he­ly (érkezés 24 órakor)

 

Iskolánk “Erdé­ly témanapot” szervezett a nemzeti össze­tar­tozás témájában. Ezen a napon az erdé­lyi Határ­ta­lan­ul! tanul­mányi kirán­dulás­ról is tar­tot­tunk értékelő órát a kirán­dulá­son részt vett tan­ulók és kísérők részvételév­el.

Az isko­la aulájában tar­tott meg­ny­itó­val kezdődött a nap.

Ezután egy  pedagó­gus mod­erálásá­val, humor­ral fűsz­erezve történt az élmények felelevenítése és a tanul­mányi kirán­dulás értékelése az isko­la könyvtárában

Az értékelő óra menete:

A foglalkozás alatt sor került a történel­mi, föl­dra­jzi, népra­jzi, iro­dal­mi, kémi­ai, bioló­gia vonatkozá­sok felelevenítésére.

Bővített úti­film megtek­in­tése.

A kirán­dulás során a diákok által készített uti­napló felolvasása a készítők által.

Közös ének­lés: Erdé­lyi áldás

Fotópá­lyázat ered­mény­hird­e­tése.

Kiál­lítás megtek­in­tése

Inter­ak­tív dig­itális fela­dat a gépterem­ben a Csík­som­lyói búc­sú­val kapc­so­lat­ban

Erdé­ly TOTÓ kitöltése

Fela­dat­lap kitöltése: Erdé­lyi mag­yar szótár — párosító fela­dat

Totó és fela­dat­lap értékelése, díjazása                                                                                                                                                                                                            

Pedagó­giai mód­sz­erek: koop­er­atív tech­nikák, szem­lél­tetés, tan­tár­gyközi kon­cen­trá­ció, kiál­lítás tan­ulói munkák­ból, fotók­ból, erdé­lyi nép­művészeti tár­gyak­ból

Ezen a témanapon a töb­bi fel­ső tagozatos diák­nak élménybeszá­molót tar­tot­tunk prezen­tá­ciók, úti­napló, kiselőadá­sok és kisfilm for­májában. A fotópá­lyázat díja­zott képeiből, valamint iskolánk tan­ulói által készített témá­ba vágó alkotá­sok­ból (erdé­lyi motívumokkal fes­tett papírtányérok, széke­ly népmese illusztrá­ciók stb.) és  vásárolt kézműves alkotá­sok­ból (koron­di vázák, kézzel hor­golt terítő, szőttes, stb.) kiál­lítást nyi­tot­tunk meg a nap folyamán. Vetélkedőt szerveztünk az osztá­lyok­ban, melyen totót, keresztre­jtvényt, puzzle‑t, játékos felada­tokat oldot­tak meg a résztvevő osztá­lyok Erdél­lyel kapc­so­lat­ban. Alsó tagoza­ton széke­ly gyer­mekjátékokkal ismerkedtek a tan­ulók. Széke­ly népmeséket olvas­tak, hoz­zájuk illusztrá­ciót készítet­tek, könyvtáros kol­lé­ganőnk papírszín­ház segít­ségév­el mesélt erdé­lyi mesét a gyerekeknek.

Forgószín­pad szerűen a gépter­mek­ben a Barangoló dig­itális tar­talomtár fela­datain próbál­hat­ták ki a gyerekek a megsz­erzett tudá­sukat. A Csík­som­lyói búc­sú­val kapc­so­latos inter­netes keresési fela­dat is sor­ra került. Jó hangu­lat­ban tel­tek az órák, min­den­ki sok ismerettel, élmén­nyel lett gazdagabb.